455-Skarpfabriken_logo_vit

Det var en gång...

... En 13-årig pojke vid namn Anders Jingmark som bodde i Gnosjö och fick ett feriejobb på sin släktings företag i läderbranschen.

Anders fortsatte under sin ungdom att arbeta i läderbranschen, bla för ett företag med egen fabrik i Thailand. 1991 fick Anders och en kollega möjlighet att köpa företaget, med namnet GN-bältet. 

- Min kollega och jag fokuserade på den svenska verksamheten, och ni är vi ett tiotal anställda med jämn hög omsättning, säger Anders Jingmark.

 

En viktig milstolpe i företagets historia är år 2005 när Anders köpte ut sin kollega och Birgitta Jingmark tillträdde som VD.

 

Under 2010 har det skett stora förändringar på företaget, bla har man bytt namn till Skärpfabriken och flyttat till större lokaler. Verksamheten expanderar kraftigt och satsningen på mycket hög kvalitet på produkterna har gett resultat.

- Den största skillnaden nu mot när vi tog över företaget 1991, är att vi har blivit ännu bättre på att göra bälten helt enkelt, konstaterar Anders.

- Samtidigt är bältena också den största likheten, lägger han skrattande till.

 

Skärpfabrikens styrkor är framförallt korta leveranstider och hög flexibilitet, med bibehållen toppkvalitet på råvaror och hantverk.

- Tanken är att vi ska fortsätta expandera med nya och befintliga kunder och att vi ska vara den ledande leverantören av skärp i Europa, säger Anders.

 

Under hösten 2010 lanserades Skärpfabrikens nya hemsida, och ett showroom färdigställs.

- Våra medarbetare har stor potential och vi ser fram emot att växa i organisationen, säger Anders.

Anders Jingmark i företagets gamla, något trångbodda, lokaler.